FOKUS ITU BUKAN UNTUK MELEKATNYA FIKIRAN AGAR SUWUNG. FIKIRAN YANG MELEKAT ITU BUKAN SUWUNG.

FOKUS ITU BUKAN UNTUK MELEKATNYA FIKIRAN AGAR SUWUNG. FIKIRAN YANG MELEKAT ITU BUKAN SUWUNG.

ShamMind - The Art Of SUWUNG.

Bray.. ini ada potongan tanya jawab dari chatt alumni yang sudah selesai mengikuti pelatihan online. Di edit sedikit supaya renyah untuk dikunyah sebelum ditelan.



T : Ketika saya menyadari bahwa fikiran saya tidak lagi diam pada fokus, liar melompati dimensi waktu dan ruang, agak sulit untuk mengembalikan ke fokus semula. Semangkin saya paksakan untuk diam, semangkin sering melompat lagi. Caranya bagaimana ya bang, supaya fikiran kembali ke fokus semula.

A : Ada 2 sebab utama. Yang pertama adalah ketidak terbiasanya fikiran untuk diam pada fokus. Nah ini hanya butuh jam terbang saja. Membiasakan praktek meditasi setiap hari sebisa mungkin.

Yang ke dua, memaksakan fikiran untuk diam pada fokus. Pemaksaan melahirkan kemelekatan. Ingat.. fokus bukan untuk dimelekati, tapi untuk post diam nya fikiran. Kemelekatan pada fokus membebani fikiran dan ini membuat fikiran sulit untuk diam.

Ok.. lalu kemudian sadari bahwa fikiran sudah kembali liar, setelah menyadari, ikuti saja dulu lompatan-lompatannya dan liarnya. Ikuti sambil mengawasi kemana fikiran pergi. Jadi kuncinya ikuti dan awasi dulu. Menjaga agar fikiran tidak melekat pada objek lompatannya. Jangan dipaksakan. Sebab semangkin dipaksakan, semangkin fikiran terbebani oleh paksaan. Beban pada fikiran, akan membuat fikiran semangkin liar. Kemudian perlahan-lahan kembalikan ke fokus semula.

#ShamMind

Komentar

Postingan populer dari blog ini

UNTUK MENCAPAI SUWUNG, ADA 3 TAHAPAN MEDITASI YANG MESTI DIJALANI.

TINGGALKAN FIKIRAN MU DI RANAH HAKIKAT. LALU TERBANGLAH LURUS KE ATAS BEBAS LEPAS. TANPA BENTUK, TANPA SEGALA MACAM TEORI NJLIMET MU, TANPA KONSEP APAPUN.

SUWUNG Itu Melihat Ke Dalam