Tips Meditasi ShamMind - Part 1

MEDITASI 1

Sebelum memasuki meditasi diam dengan lebih serius, amati dulu fikiran dan lompatan-lompatannya. Anda mesti mengenal fikiran anda sendiri. Anda mesti tau system kerjanya. Duduk santai saja, amati fikiran anda yang selalu berceloteh seperti burung kenari diwaktu pagi.

Melompat ke dimensi waktu YANG TELAH LALU, sejam yang lalu, sehari yang lalu, sebulan yang lalu, setahun yang lalu atau beberapa tahun yang lalu. Tubuh anda berada SAAT INI, tapi fikiran anda masih tertinggal di waktu lalu. Masih memikirkan peristiwa yang bikin perasaan anda berkecamuk galau tak menentu. Atau peristiwa yang bikin perasaan anda bahagia dan bangga berlebihan. Fikiran anda membentuk KEMELEKATAN pada peristiwa waktu lalu. Yang sebenarnya tidak penting anda fikirkan pada saat ini.

Atau fikiran anda melompat ke dimensi waktu MASA DEPAN. Sejam nanti, sehari nanti, seminggu nanti, sebulan nanti, setahun nanti atau beberapa tahun nanti. Fikiran anda membentuk mimpi, harapan, tujuan yang menjadi KEMELEKATAN fikiran anda sendiri. Lalu menciptakan galau dan khawatir berlebihan bila segalanya tak dapat anda raih.

Ada 3 dimensi waktu. TADI - SAAT INI - NANTI. Kenyataannya tubuh materi anda berada di SAAT INI, namun fikiran anda liar melompat menembus portal dimensi waktu ke TADI dan ke NANTI. Tubuh anda dan fikiran anda tidak menyatu, tidak singkron.

Amati kembali fikiran anda. Tiba-tiba saja anda berada di luar kota liburan, atau berkumpul bersama teman-teman anda. Lalu fikiran liar anda tiba-tiba saja mengajak anda bersama kekasih gelap anda, atau menciptakan ilusi bersama keluarga di luar negeri. Fikiran anda melekat pada sesuatu yang membuat anda senang atau galau, bahagia atau khawatir.

Ada 2 dimensi ruang. DI SANA dan DI SINI. Dan kenyataannya tubuh anda berada di sini namun fikiran anda liar menembus dimensi ruang ke sana dan di sana.

Aku sedikit memberikan tips yang sederhana walau tidak juga dikatakan mudah dalam prakteknya. Namun paling tidak membuat anda lebih gampang mengendalikannya, membantu dan menuntun anda masuk ke kedalaman meditasi. Arahkan celotehan fikiran anda pada saat ini, di sini. Pada aktivitas yang anda lakukan saat ini di sini. Sebagai contoh, ketika anda mandi celotehkan fikiran anda, "AKU MASUK KAMAR MANDI, AKU MENGGUYUR TUBUHKU DENGAN AIR, OH SEGARNYA, OH NIKMATNYA, AKU MENYABUNI TUBUHKU BERSIH BERSIH, AKU MENYAMPO RAMBUTKU". Begitu seterusnya hingga ketika anda terbiasa, anda tak perlu mencelotehkan fikiran anda. Segalanya bekerja secara auto, karena singkronisasi tubuh anda dan fikiran anda telah berjalan dengan baik. Ini disebut SUWUNG dalam aktivitas keseharian.

Sampai ketemu di MEDITASI 2.


Komentar

Postingan populer dari blog ini

UNTUK MENCAPAI SUWUNG, ADA 3 TAHAPAN MEDITASI YANG MESTI DIJALANI.

TINGGALKAN FIKIRAN MU DI RANAH HAKIKAT. LALU TERBANGLAH LURUS KE ATAS BEBAS LEPAS. TANPA BENTUK, TANPA SEGALA MACAM TEORI NJLIMET MU, TANPA KONSEP APAPUN.

SUWUNG Itu Melihat Ke Dalam